תעצרו את המחלה אני רוצה לרדת - אנה אמיר - הבית ללוחמות אנדומטריוזיס

תעצרו את המחלה אני רוצה לרדת

תעצרו את המחלה אני רוצה לרדת. אני רוצה, מעדיפה ובוחרת להימנע מכל מהעולם. למה אתם מצקצקים כ'כ חזק? זה לא מובן שקשה וכואב לי? לא בא לי לצאת מהמיטה, לא לראות אנשים, לא ללכת לעבודה, לא לצאת לקפה עם חברה, כל מה שבא לי לעשות זה להתחפר במיטה או לבהות בטלוויזיה.

אלה המילים שהייתי אומרת לעצמי כ'כ הרבה פעמים. אני יודעת שאני לא היחידה כי אני חייה כבר שנים בקרב אנשים שמתמודדים עם מחלות כרוניות. אני מכירה בקהילות רבות לא מעט אנשים שחושבים ומרגישים את המילים האלה ממש!

לחלקם נמאס מזה, וחלקם חיים את המילים האלה וזה לגיטימי לחיים שלהם.

זוהי כתבת המשך ל- תגידי, לא נמאס לך להיות חולה?, כתבה שבה דיברתי על הרגלים, אני רוצה להעלות את ההרגל המוביל ביותר בקרב אנשים עם מחלה או כאבים כרוניים (וההרגל שמתפתח יותר ויותר בקרב הרבה אנשים 'בזכות' הקורונה). ההרגל ששמו- הימנעות.

הפירוש של הימנעות הוא:

הימנעות היא מושג פסיכולוגי המתאר התנהגות המתרחשת על מנת למנוע גירוי בלתי נעים (המשך קריאה: ערך ויקיפדיה) .

מה ההרגל הזה מביא איתו ברמה היום יומית? הימנעות באה בכמה דרכים וכל אחד ואחד מהם הוא הרגל.

  1. הימנעות ממפגשים חברתיים.
  2. הימנעות מעשייה.
  3. הימנעות מהשלמת משימות.
  4. הימנעות מטיפולים רפואיים רציפים.
  5. הימנעות מתקשורת עם הסביבה.

ועוד….

אתן כמה דוגמאות:

הימנעות ממפגשים חברתיים: 

  • היום אני כאובה/לא מרגישה במיטבי, אז לא אלך לקפה עם חברה למרות שקבעתי כי אני אהיה סתם מעאפנה.
  • אני מעדיפה לא להתחייב להזמנה של חתונה/פגישה/מפגש חברתי, כי אולי יכאב לי?

הימנעות מעשייה:

  • אני מעדיפה לא לעשות את המשימה ששמתי לעצמי כי כרגע אני לא במיטבי.
  • לא בא לי לבשל כי אולי יכאב לי הגב/הרגליים/הבטן.

הימנעות מהשלמת משימות:

פה כל דוגמא שאני אשים היא תהיה מאוד קרובה בהסבר ובדוגמא שלה להרגל הדחיינות כי בסופו של יום אני נמנעת מהשלמת משימה כל שהיא שקבעתי לעצמי ודוחה אותה לרוב.

הימנעות מטיפולים רפואיים רצופים:

  • אני מעדיפה לא ללכת לעשות בדיקות דם/ביקור רופא מומחה כי אולי אני אגלה משהו חדש. ולא בא לי.

הימנעות מתקשורת עם הסביבה:

  • אני נמנעת של דבר עם בעלי/ההורים שלי/החברים שלי על x שקשור למצבי הבריאותי כי אולי אני אשמע משהו שאני לא מוכנה/רוצה לשמוע.

בעולם האימון האישי אחת השאלות שתמיד תעלה בזמן מפגש מול מאומן – מה הרווח ומה ההפסד מהסיטואציה הזאת?

מה אני מרוויחה מכל הדוגמאות שרשמתי? כלום!

מה אני מפסידה מכך שאני נמנעת? המון? 

  • אני מאכזבת אדם יקר שרוצה להפגש איתי ואני חשובה לו.
  • אני לא עושה דברים שאני רוצה לעשות לרוב בגלל פחד שלי שאולי יבוא הכאב.
  • אני לא עומדת במילה שלי.
  • אני לא דואגת לבריאות שלי.
  • אני לא מתקשרת עם אנשים שאוהבים אותי.

מה יוצא לי מזה ברמה הרגשית?

  • כעס
  • תסקול
  • עצב
  • פחד
  • קבעון של אי וודאות ועוד….

אז אם אני נמנעת מלעשות דברים, מה יוצא לי מזה? נכון, לא משהו חיובי. לא משהו שמקדם אותי, את הרצונות שלי, החיים שלי, המטרות שלי.

יכולה להעיד על עצמי ששמתי לב שרוב הדברים שאני נמנעת מהם באים ממקום של פחד.

ופה אני רוצה להזכיר לכם את ההגדרה של הימנעות; התנהגות המתרחשת על מנת למנוע גירוי בלתי נעים. מה זה אומר?

אני מונעמת מעצמי לעשות משהו כי אני לא רוצה שיקרה משהו לא נעים, כי אני מפחדת.

כשאני קובעת עם חברה בערב, הערב מגיע, התחת שלי על הספה, ובמודע שאני מבטלת את המפגש החברתי בגלל פחד שיופיעו הכאבים/שיהיה לי מצב רוח רע/שיהיה לי התקף חרדה, אני נותנת לגיטימציה לפחדים האלה.

מה קורה כשאני נותנת לגיטימציה לפחדים האלה? אני מחזקת אותם. וברגע שחיזקתי אותם, אני נמנעת לקבוע מלחתחילה מפגש חברתי.

אז אחרי שהבנו עד כמה שנושא ההימנעות הוא לא דבר בריא, השאלה הגדולה היא מה עושים בשביל להפסיק הימנעות? וזאת שאלה מצויינת!

תשובה על קצה המזלג: בעולם שלנו, העולם שבו אנחנו חווים מצב בריאותי כרוני, כאבים, משברים שהמחלה מביאה איתם ועוד…הדבר הראשון שרצוי לעשות הוא להגיע להבנה – האם אני נמנעת מעשייה כי אני מפחדת ממשהו לא ידוע שעלול להגיע או שאני כבר במצב שבו אני מעדיפה לבטל משהו שתכננתי כי עכשיו אני במצב בריאותי\ הורמונלי\ נפשי לא להיט. שימו לב להבדל: ההווה והעתיד. ההבדל בינים. ההימנעות תהיה בפחד על ההווה.

ולאחר שהבנו מה הסיטואציה בה אנחנו נמצאים – נעשה תיקון מנטלי. כלומר נצא לעשייה. כלומר – נעשה!

מבולבלים? זה בסדר וסופר לגיטימי – בשביל זה אני פה.

אם יש לכם שאלות או דוגמאות יותר ממוקדות, מוזמנים להעלות אותן פה!

בכתבה הבאה אני אדבר על הרגל גדול נוסף – והוא הדחיינות.

חיבוק!

אנה


מאמרים על הימנעות:

5 סוגים של הימנעות בעלם הפסיכולוגי

Avoidance Our Worst Enemy

Stress Generation, Avoidance Coping, and Depressive Symptoms

אהבת את הכתבה? מוזמנת לשתף הלאה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

קצת על המחברת

אני בת 38, נשואה ליונתן ואמא לליה. מתמודדת עם אנדומטריוזיס כבר מעל 18 שנים. מאמנת ומלווה נשים, ובני משפחה של מטופלות עם מצבים בריאותיים \ כאבים כרוניים.

שירותי קליניקה:

גלילה למעלה

רוצה להשאר מעודכנת? הירשמי עכשיו!

תיהי הראשונה לקבל עדכונים על כל מה שעולה בבית ללוחמות אנדוטמריוזיס!

  • טיפים להתמודדות וניהול כאב
  • קנאביס רפואי
  • הרצאות, סדנאות וקהילה
  • יומני ודפי מעקב להורדה בחינם
  • שיח על קנאביס רפואי וטיפים
  • כתבות מקצועיות מהבלוג
  • חידושים בתחום הכאב
דילוג לתוכן