וירוס הקורונה - Covid-19 כל כך הרבה לא, אבל מה כן? - אנה אמיר, אימון אישי

וירוס הקורונה – Covid-19 כל כך הרבה לא, אבל מה כן?

קורונה – כל כך הרבה לא – התקופה הזאת…בואו נקרא לה בשמה המלא: התקופה המחורבנת הזאת, אין לי מילים להתחיל ולתאר איזה טלטלה עוברים האנשים סביבי. ואין לי ספק שגם סביבכם

ואתם יודעים מה עוד אני בטוחה? שאני לא לבד בסירה של המטופלת שמתמודדת עם טלטלה חזקה מהרגיל.

אנחנו, אנשים המתמודדים עם מחלה וכאבים כרוניים, לא רק ששמו אותנו בצד במסווה של – "אנחנו מגנים עליכם", לא רק שהרצף הטיפולי שלנו נפגע ומי רוצה לפתוח את הנושא של הזכויות שלנו…

קורונה

זה כ"כ מרתיח אותי! מרתיח אותי לדעת שיש בחוץ כ"כ הרבה מגבלות חדשות שהולכות להיכנס לתוקף ממש בקרוב ועוד יותר מרתיח אותי לדעת שאנשים רבים שנמצאים איתי באותה הבועה הכרונית- לא ידעו להתמודד עם הסיטואציה.

כי בעולם נורמטיבי, מי יכול להתמודד עם כ"כ הרבה 'לא'?

איך בן אדם יכול לחיות את החיים שלו עם כ"כ הרבה חרדות וכ"כ הרבה פחדים ואיומים?

לא על התקהלות, לא על מסעדות, לא על בתי קפה, לא על ים, לא על חינוך…

לא לא לא…

אז בואו נעצור רגע.  אוקיי, הבנו….לא…

ופה כבת אדם שנמאס לה לשמוע כ"כ הרבה הגבלות אני שואלת את עצמי; 'אבל מה כן?'

ברשותכם אני אתן הקדמה לשאלה שלי-

אנחנו, המטופלים שמתמודדים עם כ"כ הרבה מגבלות בחיי היום יום שלנו, עם הזמן מפתחים הרגלים שליליים כפי שציינתי בכתבה הקודמת שלי – התבשרתי על המחלה, מה עכשיו?

ההרגלים האלה לא משרתים אותנו בחיי היום יום שלנו – כלומר לא משרתים את המטרות שלנו- כאשר העיקרית היא לחיות את החיים שלנו בצורה המיטבית שאנחנו מאחלים לעצמנו.

ההרגלים האלה משרתים רק דבר אחד- את הכאבים שלנו. את המצב הבריאותי שלנו. 

ההרגלים האלה (ההמנעות, הקורבנות, ההססנות, הפחד, הדחיינות ועוד) מזינים את הכאבים שלנו, מעצימים את המצב ולפעמים אף גורמים לו להראות יותר חזק.

ברגע שאני מבינה שיש מה שמזין את המצב המנטלי הירוד שלי בזמן שכואב לי, אני מחפשת פתרון. 

והפתרון הראשון הוא להבין איך אני הופכת את המילה 'לא' ל- 'כן'.

הפתרון (הכלים):

  1.  טריגרים
  2. עוגן
  3. מה שתלוי בי ומה שלא
  1. טריגרים- נחלק ל2 מה שנמנע ממנו ומה שנכנס לחיינו:
  • הימנעות: כל איש מקצוע בתחום הנפשי והמנטלי ממליץ בימים אלה להיחשף כמה שפחות לטריגרים שמעורבים פחדים וחרדות. הטריגרים יכולים להיות חשיפה רבה מדי לעדכונים בערוצי החדשות, אנשים שמלחיצים אותנו, סדרות וסרטים שמעוררים בנו חרדה או פחד, זה בסדר בתקופה זו גם לחסום ואף לבלום נושאי שיחה שאתם יודעים שעושים לכם רע (ניתן לעשות זאת ע'י תיאום ציפיות מול האדם שנמצא מולכם). 
  • מה *כן* נכנס לחיינו: מוזיקה שעושה לנו טוב, סדר יום מגוון או רגוע יותר (תלוי במצב הבריאותי שלנו בתקופה זו), התעמלות גופנית שתעשה לנו טוב בקצב שלנו ותכניס לנו אנרגיות טובות. חיבוקים, המוןןןןןן חיבוקים של המשפחה הגרעינית שלנו- הילדים, הבני זוג (חיבוקים משחררים הורמונים חיוביים שעושים טוב לגוף שלנו – מאמר מעניין מלא בגיבויים מדעיים ) ספר טוב, תזונה שתיתן לנו כוח ותזין את הגוף שלנו, ויטמין די- אם חסר לנו(ורוב הסיכויים שחסר לנו) אז נצא לשמש ונספוג שמש טובה עם הגנה על העור, בריכה ביתית בחצר או במרפסת עם האנשים שאנחנו אוהבים. שנת לילה מלאה וטובה וכמובן המלצת הבית- לחפש איזה סוג של תחביב שנתחבר אליו, אצלי לאחרונה זה ציור מנדלות. 

כל הדברים החדשים שאנחנו מכניסים לחיים שלנו נותנים ברקס למצב המנטלי השלילי ולאט לאט מתחיל לתת אור לחיים שלנו בתקופה זו. 

  1. עוגן- לפעמים אנחנו לא מצליחים לעשות דברים לבד. לגיטימי למצב הבריאותי שלנו, נכון? בהחלט! זה הזמן לחזור לסעיף 1. לעשות 'תוכנית עבודה' ולהעזר בבן משפחה/חבר.

איך עובד המנגנון מאחורי נושא העוגן ולמה הוא חשוב? 

ברגע שאנחנו- אני ואתם, מתמודדים עם במצב בריאותי כרוני או כאבים כרוניים, המוח שלנו טרוד רוב היממה סביב הכאבים והתסמינים. המצב הזה לוקח מאיתנו לרוב את הרציונל ואת החשיבה הצלולה.

ופה נכנס למשוואה העוגן שלנו.

דוגמא- אם יש לי ימים שבהם אני לא מסוגלת לתפקד אבל יש לי משימות חשובות של החיים לקדם – כגון תורים לרופא/איסוף ילדה מהגן/משימה של העבודה או אפילו לקנות חלב, חלק מהתוכנית שלי יהיה העוגן הטבעי שאני אבחר בו- בעלי. אני עושה איתו תיאום ציפיות, מתקשרת לו את המצב שבו אני נמצאת ומה הקושי שלי ופה הוא נכנס לתפקיד העזרה/דחיפה.

קורונה
  1. מה שתלוי בי ומה שלא- הפתרון הזה הוא החשוב ביותר מבין שלושתם. למה? כי הוא מביאה את התודעה, המחשבה ומצב הסטרס שלנו למקום יותר רגוע.

וזאת עובדה- הפתרון הזה עובד לי ולנשים שאני מלווה כבר לא מעט שנים.

אז לעניין;

כשאנחנו נמצאים בתקופה שהיא לא מוכרת לנו, שנראית כמו סרט גרוע של מפיק סוג ז', שמרגיש שלקחו לנו את החופש, את זכות הבחירה, העלתה לנו את רף החרדה והפחד ועוד….זה הזמן להבין שיש דברים שהם לא בשליטתינו.

אני מניחה שרובנו כבר הבנו את זה- והשאלה הטבעית שתשאל מנגד היא: מה כן תלוי בי בכל התקופה הזאת?

אני אחדש לכם- בתקופה הזאת יש כ"כ הרבה דברים שנמצאים בשליטתינו!

אני אתן כמה דוגמאות – 

  • הבריאות שלי
  • איכות החיים שלי בתוך המגבלות.
  • מה שאני מכניסה לפה
  • סדר וניקיון, גם בבית וגם לגוף.
  • החינוך שאני נותנת לילדיי.
  • הקשר שלי עם בן הזוג.
  • חיי המין שלי.
  • התקשורת שלי מול המשפחה.
  • הקשר שלי עם החברים.
  • התוכן שאני צורכת
  • תחביבים חדשים

כל אחת מהדוגמאות האלה (ועוד רבות) אלה דברים שנמצאים בשליטתינו.  בכל אחת מהדוגמאות אנחנו יכולים לבחור אם אנחנו רוצים לעשות שינוי/שיפור/שימור או להתחיל להכניס משהו חדש לחיים שלנו.

אני בטוחה שלפחות בן אדם אחד שיקרא את הכתבה הזאת ימצא משהו להתחבר אליו. מה שעוזר לי ממה בתקופה הזאת זה לבחור נושא אחד שהוא בשליטתי ולהתמקד בו!

למה? כי זה מוריד לי את רמת הסטרס הטבעית שהתקופה מביאה איתה, מפקסת אותי בעשייה, במטרה, מכוונת את המחשבה שלי לכיוון אחר חדש וחיובי, זה מכניס לנו תקווה, שמחה והמון רגשות חיוביים שמחזקים אותנו נקודתית בתקופה זו ואם נתמיד – יחזק אותנו גם לאורך התקופה ואחריה.

מתי תיגמר התקופה הזאת של האי ודאות?

לא יודעת ולא בשליטתי!

יחד עם זאת – טריגרים, עוגנים ותחומים בחיים שלי מהדוגמאות למעלה הם כן! והשילוב ביניהם מעלה לי את הבטחון ומעלה אצלי חיוך.

מפה כל מה שנותר לכם לעשות זה לבחור ולעשות.

בהצלחה, ושימרו על עצמכם

אנה 

אהבת את הכתבה? מוזמנת לשתף הלאה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

קצת על המחברת

אני בת 38, נשואה ליונתן ואמא לליה. מתמודדת עם אנדומטריוזיס כבר מעל 18 שנים. מאמנת ומלווה נשים, ובני משפחה של מטופלות עם מצבים בריאותיים \ כאבים כרוניים.

שירותי קליניקה:

גלילה למעלה

הצטרפי למשפחה

הירשמי וקבלי כתבות וטיפים למייל שיעזרו לך להעלות את איכות החיים שלך עם ולמרות המחלה

Hello!

Login to your account

דילוג לתוכן