קורבנות- כולם אשמים חוץ ממני! חלק 2 - אנה אמיר - הבית ללוחמות אנדומטריוזיס

קורבנות- כולם אשמים חוץ ממני! חלק 2

קורבנות- כולם אשמים חוץ ממני! זה השלב שבו אנחנו צוללים לרבדים העמוקים והעדינים של הרגל ההתקרבנות בקרב אנשים המתמודדים עם מחלות וכאבים כרוניים. למה עדינים? כי ההתנהגות הקורבנית יכולה להשפיע על החיים שלנו בכלל ועל מערכות יחסים שלנו בפרט.

בחלק הקודם של המאמר "קורבנות – כולם אשמים חוץ ממני! חלק 1", הסברתי מה המשמעות של קורבנות בכמה היבטים, הסברתי איך עובדת ההתנהגות הזאת אצל אנשים מסויימים. איך נוכל לזהות את ההתנהגות הקורבנית אצלינו (ללא קשר למחלה) ואצל אחרים, והתבקשתם לעשות תרגיל קטן.

אז ברשותכם, לפני שניגש לתרגיל, אתחיל עם סרטון השראה מאוד חזק שקשור לנושא שלנו. סרטון של וויל סמיט שמדבר על לקיחת אחריות על חיינו מול האשמה, נכון שהסרטון לא מתמקד בשיח על בריאות נטו – אך התחברתי מאוד למילים של לקיחת אחריות על חיינו – כי גם מצב בריאותי הוא חלק מהחיים שלנו:

ומפה נחזור לתרגיל מהמאמר הקודם לשם ריענון זכרון ביקשתי מכם לפרוק לנייר את כל הדברים שאתם חושבים שאתם יכולים לקחת עליו אחריות בחיים שלכם בשביל להעלות את איכות החיים שלכם.

כשהתבקשתי לעשות את התרגיל הזה, עלו לי לא מעט דוגמאות שבסופו של דבר תורגמו לעניין תקשורתי.

אתן לכם כמה נקודות עם דוגמא אישית עליי (חולת דוגמא אישית):

  • תקשורת עם הגורמים הרפואיים שלי: הרופא לא חוזר אליי עם תשובות.
  • תקשורת עם המשפחה שלי: הם כל הזמן זורקים לי הערות מעצבנות, הם לא מבינים אותי.
  • תקשורת ומערכת יחסים עם הסביבה שלי: החברה שלי לא נפגשת איתי יותר/האמא מהגן של הילדה כל הזמן עוקצת אותי על זה שאני חולה.
  • המערכת יחסים שלי עם בן זוגי: הוא לא מבין אותי.
  • מערכת יחסים שלי עם הבוס: הוא לא מבין אותי ולא מתחשב בי.
  • המערכת יחסים שלי עם עצמי: אף אחד לא עוזר לי, הגוף שלי בוגד בי, אף אחד לא מבין אותי.

אלה כמה דוגמאות קלאסיות הקשורות למצב התקרבנות שבו אני נמצאת.

פה בעצם אני מרגישה קורבן:

  • הם לא מבינים
  • הם לא עושים
  • הם לא שואלים
  • הם לא מתייחסים

במצב התקרבנות, האשמה תמיד תהיה מוטלת על הצד השני.

למי שעוקב אחרי המאמרים שלי, יודע שאני ישר שואלת את השאלה המתבקשת:

כשאני נמצאת במצב זה, וזיהיתי שאני במצב של התקרבנות – האם זה משרת את המטרה שלי?

לפני שניתן תשובה, נחשוב רגע מה המטרות שלנו מכל הדוגמאות שנתתי למעלה;

  • מערכת יחסים תקינה טובה ובריאה עם הסביבה, הבן זוג, המשפחה, החברים.
  • מערכת יחסים תקינה טובה ובריאה עם הגורמים הרפואיים המטפלים בי.
  • מערכת יחסים תקינה טובה ובריאה במקום העבודה שלי.
  • מערכת יחסים תקינה טובה ובריאה עם עצמי.

וכל זה הוא חלק מהעלאת איכות החיים שלנו. מערכות יחסים. (שוב- כדוגמא)

אז מה תהיה התשובה?

יש לי הרגשה שהתשובה שלנו תהיה שלילית.

מצב ההתקרבנות לא משרת אותנו! הוא אפילו גורם לנזק ולא רק לתווך הקצר.

אז איך בעצם נצא ממצב ההתקרבנות?

ראשית – נזהה את עצמינו במקום הזה. זה לא תמיד פשוט. 

כי חלק מהוצאת הרגל ההתקרבנות הוא לקיחת אחריות. כמו שכתבתי בחלק הראשון של המאמר – You have to own it! 

לקיחת אחריות היא לא תמיד פשוטה, כי התהליך אומר לי: היי גברת, שימי את האגו בצד, תיהי פתוחה להבין שמשהו פה לא מתנהל טוב, תביני שגם לאנשים יש דעות שונות משלך (גם אם הן לא מקובלות עלייך), ותעשי משהו בשביל לשנות את ההרגל הזה.

אמרנו לא פשוט, נכון?

פה ברשותכם אני פורטת את היציאה מהמקום למצב ריגשי- כלומר מה אני מקבלת מהיותי במצב התקרבנות:

  • כעס
  • תסקול
  • רגשות אשם
  • חוסר רצון
  • שליליות
  • בלבול ועוד…

האם כל הרגשות האלה משרתים אותי בכדי לפתור את המערכות יחסים שלי (כדוגמא)? התשובה נמצאת בידיים שלכם.

אז מה כן?

כמו שאתם כבר קראתם לא פעם במאמרים שלי, בכדי להוציא ולעקור מחיינו הרגל אנחנו נוקטים בכמה צעדים בסיסיים:

  1. מבינים שההרגל לא משרת אותנו.
  2. מחליטים איזה הרגל חיובי כן ישרת אותנו.
  3. מטמיעים אותו עם תרגול.

בזמן ההטמעה קוראים דברים נפלאים!

ההטמעה היא עשייה- היא יצירה, היא פותחת את החיים שלנו לאפשרויות נוספות.

ההטמעה מכניסה לחיינו רגשות חיוביים, חיוך, אופטימיות ובעיקר הרגשת הצלחה.

אז איך ניקח את דוגמת מערכות היחסים שלנו מול הסביבה וניקח אחריות על המצב בכדי ש-

  • יבינו אותנו.
  • תווצר עשייה משותפת.
  • התעניינות.
  • התייחסות פיזית ומנטלית.

הכי פשוט שיש: 

  • נתחיל לתקשר בצורה שונה עם הסביבה.
  • נתחיל לתאם ציפיות.
  • נתחיל להיות קשובים יותר.
  • נשים את האגו בצד.

נבין שלצד השני יש דעה שונה משלנו, אנחנו לא חייבים לקבל אותה, אך נקבל את קיומה.

נבין שהמצב הבריאותי שלנו, הוא שלנו, וכן- לפעמים צריך לדעת איך לתקשר את זה החוצה ואיך להסביר את המצב שלנו. 

אני מזמינה אתכם לכתוב לי איפה אתם מזהים את עצמכם, בתוך איזו מערכת יחסים כמתקרבן? ואיזה צעדים תרצו לעשות בכדי להוציא את ההרגל הזה ולהכניס הרגל חדש לחיים?

אנה

אהבת את הכתבה? מוזמנת לשתף הלאה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
שיתוף ב linkedin

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

קצת על המחברת

אני בת 38, נשואה ליונתן ואמא לליה. מתמודדת עם אנדומטריוזיס כבר מעל 18 שנים. מאמנת ומלווה נשים, ובני משפחה של מטופלות עם מצבים בריאותיים \ כאבים כרוניים.

שירותי קליניקה:

גלילה למעלה

רוצה להשאר מעודכנת? הירשמי עכשיו!

תיהי הראשונה לקבל עדכונים על כל מה שעולה בבית ללוחמות אנדוטמריוזיס!

  • טיפים להתמודדות וניהול כאב
  • קנאביס רפואי
  • הרצאות, סדנאות וקהילה
  • יומני ודפי מעקב להורדה בחינם
  • שיח על קנאביס רפואי וטיפים
  • כתבות מקצועיות מהבלוג
  • חידושים בתחום הכאב
דילוג לתוכן